Vi har følgende fem mål med indsatsen, som vi håber at nå i mål med i løbet af indeværende og næste skoleår:
- Give eleverne i den danske grundskole en bred forståelse af handicap og særlige behov. Med andre ord – inklusion – og hvorfor inklusionsindsatsen er blevet igangsat. Dette indebærer formidling af viden omkring fordelene ved det mangfoldige og inkluderende klassefællesskab og ansvaret og mulighederne for at støtte hinanden i klassen, når der er klassekammerater, der på forskellig vis har udfordringer i skolen.
- Sørge for at eleverne i grundskolen har en basal forståelse for forskelligheder, herunder formidle viden om forskellige former for handicap – både synlige og usynlige handicap og diagnoser. Eleverne skal have viden om, hvordan de bedst kan bidrage til at klassekammerater med særlige behov bliver en del af klassens fællesskab.
- Give eleverne konkrete værktøjer til at agere aktivt og inkluderende, så de dermed også kan handle aktivt for at støtte op om nuværende og nye klassekammerater med særlige behov.
- Sikre at inklusion ikke er et tabu på landets skoler. Det vil sige at skabe et åbent miljø i og omkring klassen, hvor elever, lærere og forældre kan tale om inklusion, og hvordan de hver især kan bidrage til at støtte op om inklusion.
- Fokusere på aktiv inddragelse af forældrene som ressource og vigtig brik i forhold til at skabe en succesfuld inklusionsindsats.
Vores målsætning er, at vi i projektet får besøgt minimum 540 skoler og får afholdt minimum 160 debatter/oplæg samt 54 workshops med elever rundt i hele landet!